Vanaf maandag 10 september om 11:00GMT wordt de slijtage van banden als volgt aangepast aan de lengte van de races:
- 100% racelengte: bandenslijtage 0,5 maal de huidige slijtage
- 75% racelengte: bandenslijtage 0,66 maal de huidige slijtage
- 50% racelengte: geen verandering
- 25% racelengte: bandenslijtage 2 maal de huidige slijtage
Je zal de nieuwe slijtagewaardes kunnen zien in je trainingsrondes na de release. Races zullen uitgesteld worden tot 3 uur na de verandering, zodat iedereen tijd heeft om de nieuwe slijtagewaardes te bekijken alvorens ze te gebruiken. Als je genoeg data hebt, kan je het verschil ook berekenen aan de hand van bovenstaande getallen en zo bepalen wat de gevolgen zullen zijn voor je strategie.
Waar komt dit idee vandaan?
In een recente thread over de dominantie van harde banden, had Jack voorstellen geformuleerd om de situatie te verbeteren, welke positief werden onthaald. Eén van de voorstellen was om de slijtage aan te passen aan de lengte van races, om op die manier een globale consensus te bereiken over de prestatie van de banden.
De reden achter dit voorstel is eenvoudig. Zolang banden gelijk slijten, ongeacht racelengte, zou het onmogelijk zijn om consensus te bereiken. Je kan bvb een volledige 25% race rijden op 1 set harde banden, zonder te moeten pitten. Of je kan een 50% afwerken met 1 stop en harde banden (het type waar iedereen over klaagt). Als we dus de slijtage aanpassen aan de lengte van de race zodat banden in 25% races tweemaal sneller slijten dan in 50% races, dan zullen we ook min of meer gelijke feedback krijgen over de bandenbalans. Dit zou moeten leiden tot ongeveer dezelfde ervaring over alle racelengtes.
Zelfs als er na de verandering nog klachten zijn over bandenbalans, dan kunnen we er sneller over de ganse lijn op inspelen, omdat de klachten waarschijnlijk dezelfde zullen zijn voor iedereen en niet enkel voor competities met een bepaalde racelengte.
Dit is een vertaling van deze officiële aankondiging van Jack Basford.